Συνεντεύξεις

Ανακαλύπτοντας με βήματα παιδικά τη μαγευτική Ρόδο

Συνέντευξη – Ευαγγελία Πέτα

Σήμερα στους Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών, φιλοξενούμε τη συγγραφέα Ευαγγελία Πέτα, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της για παιδιά «Κάστρα, Πύργοι και Υπόγειες στοές της Ρόδου» από τις Eκδόσεις Πηγή.

Συνέντευξη

Καλησπέρα σας, κυρία Πέτα. Ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε. Ποια ήταν η αφορμή για να γεννηθεί το βιβλίο σας; Πόσο χρόνο συνολικά (έρευνα και συγγραφή) χρειαστήκατε για να το ολοκληρώσετε;

Eυαγ.Π.: Καλησπέρα σας! Ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου για τη συνέντευξη και για τη φιλοξενία στις σελίδες σας.

Η αφορμή να γραφτεί αυτό το βιβλίο ήταν η καθημερινή ενασχόλησή μου με τα παιδιά και η κοινή αγάπη για τον τόπο μας.

Ένιωθα τον ενθουσιασμό τους στις επισκέψεις που κάναμε στα μνημεία και στους αρχαιολογικούς χώρους κι έβλεπα το ενδιαφέρον τους να αντλήσουν όλο και περισσότερες πληροφορίες για το καθένα χωριστά. Οι υπερφυσικές ιστορίες που γεννούσε το μυαλό τους στον δρόμο του γυρισμού, μου έδιναν ιδέες για να φτιάξω μια φανταστική περιπέτεια με ήρωες παιδιά και αρκετά στοιχεία από την ιστορία του νησιού μας. Ο χρόνος που χρειάστηκα για να ολοκληρώσω το πόνημα ήταν περίπου δύο χρόνια. Ο χρόνος όμως που πέρασε για να εκδοθεί ως βιβλίο ήταν σχεδόν πενταπλάσιος. Σ’ αυτό λοιπόν το διάστημα, άλλοτε έμπαινε στο συρτάρι και έμενε ξεχασμένο για καιρό και άλλοτε έβγαινε για να διορθωθεί, να αναθεωρηθεί και να εμπλουτιστεί μέχρι να πάρει την τελική του μορφή.

Στο βιβλίο, εκτός από τα αξιοθέατα του νησιού που μας παρουσιάζετε με πάρα πολλές πληροφορίες, συναντάμε έντονα το θρησκευτικό στοιχείο αλλά και ήθη και έθιμα που ενδεχομένως έχουμε ξεχάσει. Θεωρείτε ότι ένα καλό παιδικό βιβλίο πρέπει να περιέχει όλα όσα ανέφερα πιο πάνω;

Eυαγ.Π.: Δεν ξέρω αν ένα καλό παιδικό βιβλίο, στις μέρες μας, πρέπει να περιέχει όλα τα παραπάνω, και μέχρι σήμερα αναρωτιέμαι αν –σ’ αυτό το κομμάτι– το βιβλίο μου θεωρείται διαχρονικό ή ξεπερασμένο.

Μπορώ να πω όμως με βεβαιότητα ότι τα παιδιά ενδιαφέρονται για τέτοιου είδους θέματα. Μάλιστα, αν τα προσεγγίσουν σωστά και τα συνδυάσουν με κάποιες αξίες που αναδεικνύει το κείμενο (φιλία, συνεργασία, αλληλεγγύη, σεβασμός στο διαφορετικό), ίσως καταφέρουν να ξεδιπλώσουν ευαίσθητες πτυχές της ψυχής τους και να βρουν λύσεις και απαντήσεις σε διάφορα προβλήματα που τα απασχολούν.

Στο μυθιστόρημά σας συναντάμε πολλά ποιήματα. Τι θέση έχει η ποίηση στη ζωή σας; Μπορεί στο μέλλον να μας παρουσιάσετε μια ποιητική συλλογή;

Eυαγ.Π.: Ποιήματα έγραφα από μικρή ηλικία και έχω μια αρκετά μεγάλη συλλογή από στίχους. Δεν είναι όμως στα σχέδιά μου να παρουσιάσω ποιητική συλλογή στο μέλλον. Με την πάροδο του χρόνου, άρχισα να εκφράζομαι περισσότερο με πεζά κείμενα για παιδιά και εφήβους. Παρ’ όλα αυτά, η ποίηση παραμένει ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μου και στις πιο δύσκολες στιγμές μου καταφεύγω σ’ αυτήν.

Γράφετε σε κάποιο σημείο του βιβλίου «Στόχος του δασκάλου είναι να καλλιεργεί την κριτική και δημιουργική σκέψη του παιδιού ούτως ώστε στο μέλλον να γίνει ένα ενεργό, συνειδητό και χρήσιμο μέλος στην κοινωνία». Συμφωνώ απόλυτα με αυτό. Πώς μπορεί να γίνει όμως πράξη;

Eυαγ.Π.: Θέλω να πιστεύω πως πολλοί εκπαιδευτικοί παλεύουμε καθημερινά για να το πετύχουμε. Χαίρομαι όταν βλέπω κάθε πρωί γελαστά προσωπάκια στο προαύλιο. Τα παιδιά πρέπει να έρχονται με χαρά στο σχολείο, να το θεωρούν δεύτερο σπίτι τους και μέσα στην τάξη να βγάζουν τον καλύτερο εαυτό τους. Μπορεί να μην είναι όλοι καλοί στα Μαθηματικά και κάποιοι άλλοι να μην τα καταφέρνουν με τη Γραμματική ή την Ορθογραφία. Σίγουρα όμως κάθε παιδί κρύβει μέσα του σημαντικές δεξιότητες και το σχολείο οφείλει να το βοηθήσει να τις ανακαλύψει και να τις καλλιεργήσει.

Αυτό βέβαια δεν μπορεί να γίνει αποκλειστικά την ώρα του μαθήματος. Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες διδακτικές ώρες που αφιερώνονται σε βιωματικά-εκπαιδευτικά προγράμματα, όπου οι μαθητές μπορούν να εργαστούν ομαδικά, να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να δημιουργήσουν σπουδαία πράγματα. Από την καλλιέργεια και την περιποίηση του σχολικού κήπου, την παρουσίαση θεατρικού ή χορευτικού δρώμενου, μέχρι την έκδοση μαθητικής εφημερίδας, την προστασία της φύσης και ό,τι άλλο μπορεί να τους προβληματίζει και να τους ενδιαφέρει.

Μπορεί να κυκλοφόρησε πρόσφατα το βιβλίο σας, αλλά υπάρχουν νέοι ήρωες που σας βασανίζουν αυτή την περίοδο και περιμένουν να πάρουν σάρκα και οστά;

Eυαγ.Π.: Βεβαίως! Είναι αυτοί που σας περιέγραψα λίγο πιο πάνω. Τα παιδιά και η καθημερινή επικοινωνία που έχω μαζί τους. Τα προβλήματά τους, που με προβληματίζουν διαρκώς, ο ενθουσιασμός τους, που με κρατάει ενεργή κοντά τους, η χαρά τους, που μου δίνει κι εμένα χαρά κι ελπίδα, είναι πηγές έμπνευσης και για τα επόμενα συγγράμματά μου.

Διαβάζοντας το βιβλίο, ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται τη μεγάλη σας αγάπη για τη Ρόδο. Ακόμα και κάποια διηγήματά σας για ενήλικες έχουν θέμα το όμορφο αυτό νησί. Δεν υπάρχουν σκέψεις να γράψετε είτε για παιδιά είτε για ενήλικες κείμενα που δεν σχετίζονται με τη Ρόδο;

Eυαγ.Π.: Κάποια διηγήματα, επειδή ήταν προορισμένα για συλλογές με θέμα τη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα, διαδραματίζονται αποκλειστικά σ’ αυτά τα μέρη.

Οπωσδήποτε ο τόπος μου, ο τόπος που γεννήθηκα και μεγάλωσα, είναι σημείο αναφοράς για μένα και τα περισσότερα βιώματά μου έχουν να κάνουν με το νησί μου, την πόλη μου, το χωριό μου.

Έτσι και κάποια άλλα αφηγήματα, που περιμένουν στο συρτάρι, έχουν για φόντο εικόνες από την ελληνική ύπαιθρο. Βουνά, ποτάμια, νησιώτικα τοπία, ταξίδια και απέραντη γαλάζια θάλασσα!

Λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη συνέντευξη, θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες μας;

Eυαγ.Π.: Ένα καλό βιβλίο είναι η καλύτερη συντροφιά για όλους. Ας διαβάζουμε λοιπόν, ας χαμογελάμε και ας προσπαθούμε να κρατάμε ζωντανό το παιδί που όλοι κρύβουμε μέσα μας. Ίσως έτσι ο κόσμος μας να είναι καλύτερος. Ευχαριστώ!

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και σας εύχομαι καλή δημιουργική συνέχεια.

 

Δείτε το βιβλίο εδώ.

Ρωτάει η Αγγελίνα Παπαθανασίου

Πηγή