Ένα ιστορικό μυθιστόρημα, που ξεκινά λίγο πριν την άνοδο του Μεταξά και ολοκληρώνεται με την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης!
Η συγγραφέας Όλγα Λιάρατζη μας βάζει στη ζωή δυο διαφορετικών γυναικείων χαρακτήρων… Από τη μια η Κοραλία με πλούσια εσωτερική ζωή και το χάρισμα να επικοινωνεί με άυλες οντότητες και από την άλλη η φιλόδοξη και ιδιαίτερα όμορφη Μυρτώ. Αυτό που προκαλεί το έντονο αναγνωστικό ενδιαφέρον, είναι, πως η Κοραλία από ένα σημείο και μετά εμφανίζεται ως φάντασμα που έρχεται να εκδικηθεί το φόνο της από τον άνδρα της, και όπως λέει στο Vivlio-life η συγγραφέας, η αγωνία μας θα μείνει αμείωτη μέχρι τον επίλογο, γιατί μόνο στο τέλος θα μάθουμε το ρόλο που θα διαδραματίσει το φάντασμα μιας γυναίκας τόσο χαρισματικής στην εξέλιξη της ιστορίας.
Η νοσταλγική φωτογραφία του εξωφύλλου σας με το Λευκό Πύργο μιας άλλης εποχής, είναι φανερό πως θα μας γυρίσει πίσω στο χρόνο. Ακολουθώντας τις «μάγισσες» που σας ενέπνευσαν πόσο παλιά θα φθάσουμε;
Ιστορικά θα φθάσουμε μέχρι την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τους Γερμανούς στις 30 Οκτωβρίου 1944. Ήδη είχαν προηγηθεί στις λαϊκές συνοικίες της πόλης ένοπλες συγκρούσεις ανάμεσα σε τμήματα του Ε.Λ.Α.Σ και μέλη των ταγματασφαλιτών με πολλούς νεκρούς. Στο τέλος όσοι συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς θα βρουν καταφύγιο μέσα στο κτίριο της ΧΑΝΘ. Τμήματα του ΕΛΑΣ πανηγυρίζουν στην πόλη και στην πλατεία της Αγίας Σοφίας γιορτάζεται η απελευθέρωση με πλήθη λαού. Όμως η πόλη θα βρεθεί κάτω από τον έλεγχο του ΕΑΜ μέχρι τις 17/1/1945 όταν θα έλθουν εκπρόσωποι της κυβέρνησης Εθνικής ενότητας, όταν ο ΕΛΑΣ θα αποσυρθεί σύμφωνα με τη συμφωνία της Βάρκιζας.
Χαρακτηρίζετε το βιβλίο σας ιστορικό μυθιστόρημα. Ποια ιστορικά γεγονότα πλαισιώνουν τις έντονες ζωές των πρωταγωνιστών σας;
Το Μυθιστόρημα ξεκινά λίγο πριν την άνοδο στην εξουσία του Μεταξά και τελειώνει με την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τους Γερμανούς. Περιλαμβάνει τα εξής ιστορικά γεγονότα.
- Στις εκλογές του 1936 το Παλλαϊκό Μέτωπο εκλέγεται στη Βουλή και τον Μάιο του ίδιου χρόνου γίνεται η μεγάλη απεργία των καπνεργατών που κατέληξε σε νεκρούς και τραυματίες, εργάτες κυρίως που κατέβηκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για τα χαμηλά ημερομίσθια.
- Ανεβαίνει στην εξουσία ο Ιωάννης Μεταξάς και αρχίζουν οι εξορίες αριστερών συμπολιτών μας σε ξερονήσια του Αιγαίου αλλά και στην Κέρκυρα. Επιμένουν να υπογράψουν δήλωση μετανοίας για να γυρίσουν πίσω στις πατρίδες τους.
- Αναλαμβάνει ο Κ. Μανιαδάκης υφυπουργός Δημόσιας Ασφαλείας και αρχίζει έναν αγώνα εξολόθρευσης των κομμουνιστών.
- Το 1939 ιδρύεται η Προσωρινή διοίκηση του ΚΚΕ από τον Κ.Μανιαδάκη με σκοπό τον αποπροσανατολισμό των κομμουνιστών και τη διάλυσή τους.
- Ελληνοιταλικός πόλεμος
- Γερμανική Κατοχή και απελευθέρωση
Από τη μια η Κοραλία. Πνευματίστρια και γυναίκα του πλούσιου Μίλτου Αβράμογλου. Από την άλλη η Μυρτώ Παράσχου. Κάνει εύκολα θύμα της οποιοδήποτε άντρα την πλησιάζει. Δώστε μας τα χαρακτηριστικά και την ταυτότητα των δυο ηρωίδων σας.
Η Μυρτώ είναι μια γυναίκα φιλόδοξη, εργατική, επίμονη στους στόχους της, με γούστο και αισθητική στο σχεδιασμό γυναικείων ρούχων και αξεσουάρ, θαρραλέα και ιδιαίτερα όμορφη. Η Κοραλία είναι μια γυναίκα με πλούσια εσωτερική ζωή, διαισθητική, με πνευματιστικά ενδιαφέροντα όμως κτυπημένη από την μοίρα γιατί χάνει την κόρη της σε μικρή ηλικία και έκτοτε προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί της με το χάρισμα που καλλιεργεί να επικοινωνεί με νεκρούς. Δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι χαρακτήρες που θα συγκρουσθούν με μοιραίες συνέπειες για όλους.
Η Κοραλία είχε ένα χάρισμα, το οποίο την έκανε μοναδική. Να επικοινωνεί – όπως γράφετε – με άυλες οντότητες. Πότε κατάλαβε αυτό το χάρισμα και πώς το διαχειρίστηκε;
Η Κοραλία ακόμα όταν ήταν σε μικρή ηλικία διέφερε από όλα τα άλλα παιδιά. Ήταν επικίνδυνα εσωστρεφής, προτιμούσε την μοναξιά προσπαθώντας να επικοινωνήσει με τον εσώτερο εαυτό της. Είχε καταλάβει ότι είχε το χάρισμα να προβλέπει από μικρή, όμως το καλλιέργησε όταν έχασε την κόρη της. Η ανάγκη να επικοινωνεί μαζί της συχνά, την οδηγεί να βρει τρόπους και μέσα να επικοινωνεί με νεκρούς. Γι’ αυτό και από νωρίς ξέρει τον ρόλο που θα παίξει η Μυρτώ στην ζωή του άνδρα της και ζητά να απομακρυνθεί από την ζωή του. Μέσα στο Μυθιστόρημα ο Αβράμογλου μιλά στη Μυρτώ για το χάρισμα της γυναίκας του και λέει όσα προανέφερα.
Δώστε μας ένα παράδειγμα αυτού του ιδιαίτερου χαρίσματός της να προλέγει το μέλλον…
«Έσμιξε τα φρύδια της ενώ μια χαραμάδα αέρα που μπήκε από το παράθυρο έριξε κάτω την πορσελάνινη χορεύτρια σπάζοντάς την σε αμέτρητα κομμάτια. Τότε την άκουσε να κλαίει καθώς μάζευε τα κομμάτια και τα ακουμπούσε στο μαρμάρινο τραπεζάκι που τις χώριζε. Ο τρόπος που τα μάζευε φανέρωνε ιδιαίτερη ευαισθησία για το πορσελάνινο μπιμπελό. Τα χάιδευε σχεδόν. Είχε ίσως δεθεί συναισθηματικά στο παρελθόν μ’ αυτό, σκέφτηκε. Όταν σταμάτησε να κλαίει, την κοίταξε και της είπε. «Η αδελφή σου κουβαλά δύσκολο πεπρωμένο. Σ’ έχει ανάγκη. Θα μάθεις γρήγορα νέα της». Η Μυρτώ στο άκουσμα της αδελφής της αναστατώθηκε. «Τι ξέρετε; Πέστε μου…. σας παρακαλώ! Βρίσκετε σε εξορία, μακριά μας. Τι είδατε;»
«Είδα αίμα, αίμα δικό της. Συγνώμη, σας αναστάτωσα. Ηρεμήστε…. Θα περάσει.»
Της έδωσε ένα ποτήρι νερό και της έτριψε τα χέρια. Ένιωσε πράγματι το άγγιγμά της να την ηρεμεί. Όταν η καρδιά της επανήλθε στους φυσιολογικούς της ρυθμούς, την ρώτησε:»
Πώς διαχειριστήκατε ως συγγραφέας την περιγραφή αυτού του χαρίσματος; Είναι εύκολο να γράφει κανείς για μια πνευματική εμπειρία που δεν έχει βιώσει ο ίδιος;
Δε δυσκολεύτηκα να γράψω για πνευματιστικές εμπειρίες καθόλου. Είμαι από την φύση μου άτομο που αφουγκράζομαι τα σημεία- σημάδια, πιστεύω πως όλοι μας υπηρετούμε ένα θεϊκό σχέδιο και η ζωή μας δεν τελειώνει με τον σωματικό θάνατο. Παρακολουθώ συχνά διαλέξεις κβαντικής Φυσικής που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη ενός άυλου κόσμου και δεν βασίζομαι μόνο στην στείρα λογική για να ερμηνεύσω γεγονότα και καταστάσεις. Απλά οι αισθήσεις μας δεν είναι ικανές να μας γνωρίσουν τέτοιους κόσμους, όπως το ψαράκι στη γυάλα δεν γνωρίζει τίποτα για τον κόσμο έξω από την γυάλα του. Τα σπουδαιότερα γεγονότα της ζωής μου συνέβησαν από συμπτώσεις, σαν να ήθελαν να με οδηγήσουν στο μονοπάτι που κάποιος άλλος είχε επιλέξει για μένα.
Η Κοραλία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το «μαγικό» μανιτάρι. Τι ήταν και γιατί έβαλε τις ιδιότητές του στη ζωή της εφόσον το χάρισμα ούτως ή άλλως το είχε;
Ήταν ένας τύπος μανιταριού ψιλοκυβίνης που επιφέρει αξιοσημείωτες αλλαγές στην αντίληψη, στις ακουστικές, οπτικές και απτικές αισθήσεις που εμφανίζονται περίπου 30 λεπτά έως μία ώρα μετά την κατάποση και συνολικά διαρκούν 4 – 7 ώρες, αν και το συνηθέστερο είναι 4 – 5.» Το χρησιμοποιούσαν οι Σαμάνοι στις τελετουργίες τους και αποδείχτηκε ότι είναι παραισθησιογόνο. Από ένα σημείο και μετά το χάρισμα την εγκαταλείπει. Στο βιβλίο μιλώ για τον λόγο που άρχισε να χρησιμοποιεί την σκόνη μανιταριού. Το χάρισμα να επικοινωνείς με άυλες οντότητες και να προβλέπεις γεγονότα απαιτεί έναν χαρακτήρα που θέλει να βοηθήσει τον κόσμο, όχι να εκμεταλλευτεί το χάρισμα για να πλουτίσει. Ασκητές και μοναχοί αποκτούν τέτοια χαρίσματα μέσα από νηστεία, αφοσίωση στο θείο και προσωπική θυσία. Επειδή δεν είναι εύκολο ένας άνθρωπος να οδηγηθεί σε τέτοια μονοπάτια, μπορεί εύκολα να χάσει αυτήν την ιδιαιτερότητα. Η Κοραλία μεταμορφώθηκε σε μια ύπαρξη με κατώτερα ένστικτα, όπως ζήλια για την Μυρτώ, εκδίκηση, ακραίο αισθησιασμό μέχρι να κάνει λεσβιακό έρωτα, να υποταχτεί δηλαδή σε πάθη που δεν συνάδουν σε πνευματικούς ανθρώπους. Γι’ αυτό χρησιμοποιεί το μανιτάρι, για να την βοηθήσει να βγει από τον εαυτό της, να συνεχίσει να κάνει σεάνς και να την θαυμάζουν οι άλλοι.
Ο αναγνώστης εξαρχής έρχεται αντιμέτωπος με το χαμό της Κοραλίας. Ωστόσο τη συναντούμε στις σελίδες και μετά το θάνατό της. Κι εδώ μπαίνει το μεταφυσικό, καθώς την παρακολουθούμε ως φάντασμα να στοιχειώνει το σπίτι της. Δώστε μας μια γεύση από την πλοκή που θα εντείνει το αναγνωστικό μας ενδιαφέρον.
Πρόσθεσα το φάντασμα Κοραλία για να παντρέψω τον ρεαλισμό με τον μαγικό ρεαλισμό. Το φάντασμα της Κοραλίας έρχεται να εκδικηθεί το φόνο της από τον άνδρα της, γι’ αυτό βοηθά την Μυρτώ στο τέλος να βρει τα χρήματα και να ξαναρχίσει από το μηδέν στην Αθήνα όπου καταφεύγει. Η κόρη της Μυρτώς αποτελεί μια ενσάρκωση της Κοραλίας.
Το αναγνωστικό μας ενδιαφέρον εντείνεται καθώς δεν γνωρίζουμε τον ρόλο που θα διαδραματίσει το φάντασμα μιας γυναίκας τόσο χαρισματικής στην εξέλιξη της ιστορίας. Αυτό το μαθαίνουμε στο τέλος.
Κι έρχεται η στιγμή που τη γοητευτική αλλά φιλόδοξη Μυρτώ ερωτεύεται και ο γιός του Μίλτου. Και τότε…
Τότε όλα ανατρέπονται… ερωμένη και σύζυγος εκδικούνται μαζί έναν σύζυγο που αφού σκότωσε, παντρεύτηκε… και αθωώθηκε με την κατάθεση της ερωμένης του στην αστυνομία η οποία δε γνώριζε στην αρχή τουλάχιστον τον φονιά…
Το όνειρό της ήταν πάντα μια καλύτερη και άνετη ζωή. Θα καταφέρει η Μυρτώ να αποκτήσει αυτό που θέλει;
Ναι, η Μυρτώ θα καταφέρει να πετύχει τους στόχους της, άλλωστε είναι η κεντρική ηρωίδα και πρέπει να στέκεται πιο ψηλά από τους άλλους σε θάρρος και ικανότητες χωρίς όμως την δύναμη να πολεμήσει τα πάθη της. Ερωτεύεται τον γιο του άνδρα της, ζει έναν έρωτα που δεν μπορεί παρά να είναι ανέφικτος, κι αυτή είναι η τιμωρία της, να μην μπορεί να αποκτήσει το αντικείμενο του έρωτά της. Τιμωρείται γιατί έκανε έναν γάμο σκοπιμότητας και γιατί αφέθηκε να γνωρίσει το σεξ με τον άνδρα της αδελφής της.
Αρίστος και Θεανώ. Δυο πρόσωπα που συναντούμε εξαρχής στο μυθιστόρημά σας. Ποιος είναι ο ρόλος τους και με ποια χαρακτηριστικά δομήσατε τους χαρακτήρες τους;
Την απολυτότητα σε όσα πιστεύουν. Ο Αρίστος είναι ο επαναστάτης και η Θεανώ αθώα και θύμα συγχρόνως της ιδεολογίας της και του έρωτά της. Ο Αρίστος την προδίδει με την αδελφή της, όμως στο τέλος ο αναγνώστης επιθυμεί μια κάθαρση για να κλείσει το βιβλίο με το αίσθημα ότι η δικαιοσύνη κέρδισε καθώς κανένας από τους θύτες δεν ευτύχησε.
Ο Αρίστος είναι απόλυτα πιστός και αφοσιωμένος στην ιδεολογία του και η Θεανώ απόλυτα ερωτευμένη μαζί του. Αυτή η απολυτότητα τους καταστρέφει, καθώς αυτός αναγκάζεται να αποδράσει για να μην υποστεί όσα έκανε στη διάρκεια της Εαμοκρατίας, ενώ εκείνη μένει μόνη, επιλογή της, καθώς θα αρχίσει να βλέπει καθαρά όσα δεν έβλεπε εξαιτίας του τυφλού έρωτά της. Πρέπει να ερωτευόμαστε με τα μάτια ανοικτά!!
Ευχαριστείτε στο τέλος του βιβλίου τον Γιώργο Ιωαννίδη και τον Νίκο Κουμαρτζή για τις πληροφορίες σχετικά με τη μελέτη του μεταφυσικού στην Ελλάδα. Τι προκύπτει από τη συγκεκριμένη μελέτη;
Ευχαριστώ τους Γ. Ιωαννίδη και Ν. Κουμαρτζή γιατί μου έδωσαν υλικό βιβλιογραφικό σχετικό με το μεταφυσικό και τις έρευνες που έκανε ο γιατρός Άγγελος Τανάγρας για την τηλεπάθεια αλλά και για τις συνευρέσεις του με μέντιουμ που τις χρησιμοποιούσε στα πειράματά του. Από την μελέτη του υλικού προκύπτει ότι οι άνθρωποι της εποχής εκείνης αλλά και λίγο πιο παλιά είχαν τέτοια μεταφυσικής χροιάς ενδιαφέροντα και κάποιοι επιστήμονες τα μελετούσαν επιστημονικά. Νομίζω ότι στο μέλλον θα εξηγηθούν πολλά από αυτά που συμβαίνουν και δεν τα πιστεύουμε κι ο άνθρωπος θα αποκτήσει ικανότητες να επικοινωνεί με την σκέψη του μόνο με άλλες οντότητες.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΟΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΤΟΥ ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ