Ρεπορτάζ: Μαρία Ριτζαλέου
Έβγαλαν τον «Ζαμπονοκόπτη» που κάνει θραύση, εκδίδουν παιδικά βιβλία, που οι ιστορίες τους ζωντανεύουν στο κινητό, καταφέρνουν να σπάνε με εκδόσεις τους τα ελληνικά σύνορα και ο γενικός διευθυντής του ομίλου και ο συνεμπνευστής του εκδοτικού οίκους μιλά για την επιστροφή στο…χαρτί
Ένας «Επαγγελματίας Ζαμπονοκόπτης» κάνει θραύση και μέσα σε λίγο καιρό έγινε talk of the town, στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στο διαδίκτυο, στη χώρα. Ο Νίκος Μπόβολος, στα 29 του χρόνια, εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο, μια Συλλογή Σατιρικών Διηγημάτων, με τον τίτλο «Επαγγελματίας Ζαμπονοκόπτης» και κατάφερε να εξαντληθεί η πρώτη έκδοση και να ετοιμάζει την δεύτερη. «Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της ζωής και των κλισέ και γράφει από τότε που έμαθε να γράφει. Έχει εργαστεί πολύ με λίγα λεφτά και ονειρεύεται μια μέρα να αρχίσει να συμβαίνει το αντίστροφο».
Έτσι συστήνεται ο Νίκος Μπόβολος, που μιλάει και γράφει για τον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο. Εργάστηκε για 7 χρόνια σε super market και το βιβλίο του αυτό είναι σχεδόν αυτοβιογραφικό, ενώ οι αναγνώστες το απολαμβάνουν, επειδή γελούν πολύ. «Ό,τι δουλειά κι αν κάνεις θα ταυτιστείς με το βιβλίο. Είτε ως πελάτης, είτε ως εργαζόμενος», λέει στο «Έθνος της Κυριακής».
Δεν έχει σπουδάσει κάτι, για την ακρίβεια ήταν πολύ κακός μαθητής, όπως αναφέρει. Στις πανελλαδικές εξετάσεις έγραψε 2,3,4 στα βασικά μαθήματα και 18,2 (!!!) στην έκθεση, αλλά δεν συμπλήρωσε μηχανογραφικό και τελευταία κάνει μαθήματα δημιουργικής γραφής. Απολαμβάνει την επιτυχία του και χαίρεται που όσα γράφει, είτε στίχοι, είτε κείμενα, διαβάζονται και αρέσουν στο κοινό, όπως και τα σκίτσα που «ντύνουν» το βιβλίο του και είναι του φίλου του, Μεσιέ Τεοστέφ.
Αγαπημένοι του συγγραφείς είναι ο Ζοζέ Σαραμάγκου και από Έλληνες ο Κωστάκης Ανάν (που «έχει χόμπι του την ψηφασκία και την εμπιστοσύνη την ελληνική δικαιοσύνη και το πραγματικό του όνομα είναι Αργύρης Ταλέκουρδας), ο Δημοσθένης Παπαμάρκος και ο -και καθηγητής του σε μαθήματα δημιουργικής γραφής-, Διονύσης Μαρίνος.Πίσω από τον Νίκο Μπόβολο, κρύβεται ο εκδοτικός οίκος iWrite και ο Πρότυπος Όμιλος Πολιτισμού «Πηγή», που με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει εκδώσει εδώ και 9 χρόνια σχεδόν 600 τίτλους, ενώ τα τελευταία 5 χρόνια έχει επεκταθεί με γραφεία και πλήρη δραστηριότητα στην ΑθήναΈβγαλαν τον «Ζαμπονοκόπτη» που κάνει θραύση, εκδίδουν παιδικά βιβλία, που οι ιστορίες τους ζωντανεύουν στο κινητό, καταφέρνουν να σπάνε με εκδόσεις τους τα ελληνικά σύνορα και ο γενικός διευθυντής του ομίλου και ο συνεμπνευστής του εκδοτικού οίκους μιλά για την επιστροφή στο…χαρτ’
Πίσω από τον Νίκο Μπόβολο, κρύβεται ο εκδοτικός οίκος iWrite και ο Πρότυπος Όμιλος Πολιτισμού «Πηγή», που με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει εκδώσει εδώ και 9 χρόνια σχεδόν 600 τίτλους, ενώ τα τελευταία 5 χρόνια έχει επεκταθεί με γραφεία και πλήρη δραστηριότητα στην Αθήνα.
Η «Πηγή» είναι μια…ομπρέλα εκδόσεων, κάτω από την οποία βρίσκονται οι εκδόσεις iWrite που αφορούν κυρίως σε καινοτόμα βιβλία, ανάμεσά τους το best seller «Ο μοναχός που έγινε CEO-1000 χρόνια Αθωνικό management» του Θοδωρή Σπηλιώτη, αλλά και το πιο πρόσφατο «Ένας Έλληνας στην Ανταρκτική» του Ιωάννη Μπαζιώτη. Επίσης, οι εκδόσεις «Πηγή» που αφορούν σε πιο συμβατικά βιβλία, κυρίως λογοτεχνίας (πεζογραφία και ποίηση), αλλά και οι εκδόσεις «Δαιδάλεος» με βιβλία εσωτερικής αναζήτησης.
Με σχεδόν 600 τίτλους και πάνω από 60 συγγραφείς από τη Θεσσαλονίκη, ο γενικός διευθυντής του Ομίλου, Βαλάντης Ναγκολούδης, που τα 33 του χρόνια βλέπει το εγχείρημά του να προχωρά και να προοδεύει, δεν μπορεί παρά να αισθάνεται υπερήφανος. «Χαίρομαι πολύ όταν ο κόσμος διαβάζει τα βιβλία μας. Ξεκινήσαμε με όραμα να κάνουμε την διαφορά στις εκδόσεις και μάλιστα από τη Θεσσαλονίκη. Θέλαμε να είμαστε κοντά στους συγγραφείς σε όλα τα στάδια της εκδοτικής δραστηριότητας από την παράδοση του έργου μέχρι την τοποθέτησή του στην προθήκη ενός βιβλιοπωλείου», λέει στο «Έθνος της Κυριακής», ο Β. Ναγκολούδης, που κατάγεται από τους Μεταξάδες Έβρου, σπούδασε στην Φιλοσοφική Σχολή του πανεπιστημίου Ιωαννίνων και έστησε τον εκδοτικό οίκο πριν από 9 χρόνια.Μια από τις καινοτομίες του Ομίλου είναι η κυκλοφορία παιδικών βιβλίων επαυξημένης πραγματικότητας, όπου με μια εφαρμογή στο κινητό ή στο tablet, οι ιστορίες του βιβλίου ζωντανεύουν και κυριολεκτικά μαγεύουν τα παιδιά. «Σκοπός μας δεν είναι να εισάγουμε, αλλά να εξάγουμε λογοτεχνία», αναφέρει ο Β. Ναγκολούδης, που αναζητά κυρίως Έλληνες συγγραφείς. Δεν αρνείται ωστόσο τις μεγάλες προκλήσεις και ενδεικτικό αυτού είναι πως το ιστορικό μυθιστόρημα της Μαρίας Καραγιάννη, «Στη σκιά της σιωπής», εκδόθηκε ήδη στα αγγλικά, στα κινέζικα από τον εκδοτικό οίκο Shanghai People’s Publishing House -έναν από τους μεγαλύτερους της χώρας-, ενώ συζητιέται η μετάφρασή του στα ινδικά.
Η έκδοση ενός βιβλίου περνάει από 8 βασικά στάδια και αν ένα από αυτά δεν εφαρμοστεί σωστά, το βιβλίο -και άρα η «επένδυση» του συγγραφέα- κινδυνεύει να περάσει, δίχως να το προσέξει κανείς. «Δεν είναι η έκδοση κάθε βιβλίου το ίδιο επικίνδυνη, σίγουρα όμως απαιτεί τον ίδιο βαθμό θάρρους για να την τολμήσεις…να τολμήσεις δηλαδή να εκτεθείς (ως άνθρωπος, αλλά και ως δημιουργός) και να δώσεις το δικαίωμα σε κάθε αναγνώστη να κρίνει τις ιδέες και τις σκέψεις σου», σημειώνει ο Νικόλαος Κουμαρτζής, συγγραφέας και συνεμπνευστής του εκδοτικού εγχειρήματος.
Στην «Πηγή» οι άνθρωποι του εκδοτικού οίκου είναι κοντά στον συγγραφέα συνεχώς και αναλαμβάνουν την προώθηση του έργου του με πρωτότυπους και σύγχρονους τρόπους προβολής. Πιστεύουν ότι οι έντυπες εκδόσεις έχουν μέλλον και μάλιστα επειδή ο κόσμος επιστρέφει στο…χαρτί, εκδίδουν μια περιοδική έκδοση που κυκλοφορεί ως Free press και περιέχει κείμενα και απόψεις συγγραφέων. «Ο Έλληνας δεν διαβάζει ιδιαίτερα e-book, αλλά αυτό πρέπει να υπάρχει γιατί έχουμε 3-4.000.000 Έλληνες στο εξωτερικό που πρέπει να ενημερωθούν για την εγχώρια βιβλιοπαραγωγή. Μπορεί να είναι περίπου 20% πιο φτηνό από το τυπωμένο βιβλίο, αλλά δεν είναι στην συνήθειά μας να διαβάζουμε βιβλία στον υπολογιστή», δηλώνει ο Βαλάντης Ναγκολούδης.
Ο Όμιλος «Πηγή», που βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, σε έναν όμορφο ισόγειο χώρο στην οδό Φιλίππου, δέχεται και αυτοεκδόσεις, αλλά ο αριθμός τέτοιων βιβλίων μειώνεται κάθε χρόνο-όπως και το πανελλαδικό ποσοστό. Το 2008 ήταν η πρώτη φορά στα παγκόσμια εκδοτικά χρονικά που τα αυτοεκδιδόμενα βιβλία ήταν διεθνώς περισσότερα από εκείνα που κυκλοφορούσαν με το συμβατικό μοντέλο έκδοσης, ενώ το 2009 τα ποσοστά διαμορφώθηκαν σε 76% και 24% αντίστοιχα. Σήμερα για την «Πηγή» το ποσοστό είναι γύρω στο 30%-35% και οι υπεύθυνοι θεωρούν ότι υπάρχουν κάποιοι συγγραφείς που επιμένουν να εκδώσουν το έργο τους, καλύπτοντας οι ίδιοι όλα τα έξοδα, είτε επειδή θέλουν να εισπράξουν όλα τα έσοδα από τις πωλήσεις, είτε επειδή δεν βρίσκουν εκδότη πρόθυμο να τους αναλάβει. Οι αυτοεκδόσεις δεν είναι φαινόμενο ελληνικό, ούτε φυσικά καινούργιο. Ανάμεσα στους πρώτους συγγραφείς που «επαναστάτησαν» ήταν ο μεγάλος Έντγκαρ Άλλαν Πόε, αντίστοιχα βήματα έκανε ο Γάλλος Μαρσέλ Προυστ, ενώ η Βιρτζίνια Γουλφ δημοσίευσε τα περισσότερα έργα της μέσω του οίκου Hogarth Press, τον οποίο ίδρυσε η ίδια το 1917.
Στη συμβατική έκδοση οι συγγραφείς αμείβονται με ποσοστά 5%-20% των κερδών, στην αυτοέκδοση μπορούν να πετύχουν ως και το 100%. Κάτι τέτοιο είχε κατά νου φαίνεται, η J.K.Rowling, δημιουργός του μεγαλύτερου σύγχρονου εκδοτικού φαινομένου, του Harry Potter, που μετά τα εκατομμύρια των αντίτυπων που διέθεσε ο εκδοτικός της οίκος, επέλεξε την αυτοέκδοση για τα e-books των έργων της.
πηγή https://www.ethnos.gr/politismos/66512_nea-pigi-biblion-sti-thessaloniki